Woensdag 14 maart. Sion in Zwitserland. Een busongeval met  28 doden met vele, vele kinderen,onze kinderen.
Als  het onmogelijke toch mogelijk wordt , als het onzegbare toch wordt uitgesproken, als het ontroostbare  toch  zijn thuishaven  zoekt  dan  start sedert enkele jaren onmiddellijk  in België een zeer merkwaardig  en goed voorbereid proces. Het rampenplan of het veiligheidsplan van  een stad of gemeente ,klein of groot. Het ontplooit zich als een regenscherm, in schokjes. Met bijna militaire precisie  wordt  voor en achter de schermen, discipline na discipline bijeengebracht. Ik bespaar u de details. Politie, brandweer, Rood Kruis, psychosociale hulpverlening ,communicatiedeskundigen , administratie en technische diensten . In concentrische ringen wordt locaal in de breedte gewerkt. In drie bestuurslagen wordt naar boven toe gecommuniceerd en gehandeld. Al naargelang de grootte van de ramp, al naargelang  het aantal slachtoffers. Van de burgemeester over de Gouverneur van onze provincie naar de Minister van Binnenlandse zaken. Elk met zijn eigen administratie, elk met zijn eigen takenpakket .Gelijk een goed  geoliede machine. Elk  evenement heeft nu zijn draaiboek en zijn veiligheidsplan . Het altijd meer verfijnen van dit plan én altijd opnieuw de oefensessies  vormen het geheim van een bestuurlijk succesverhaal. Meer nog,  als op een droeve lentedag op een volstrekt lege autosnelweg  sereen een lange colonne rouwwagens richting Heverlee en Lommel reed dan is dit niet toevallig. Ook dat was opgelegd en afgesproken   Ook dat mag ook eens gezegd worden. Ooit was dit anders in Belgenland.

Geen dieper rouw dan deze die men alleen moet dragen. Die les  uit het verleden hebben wij getrokken, op alle bestuursniveaus.

Dr Jos Ceyssens,burgemeester en provincieraadslid.