Boudewijn Herbots (CD&V), sinds twee jaar burgemeester van Zoutleeuw, wil zichzelf volgend jaar graag opvolgen. “En liefst voor een volledige ambtstermijn.”

Zeventien jaar nadat Herbots zich voor het eerst verkiesbaar gesteld had, werd hij in 2016 burgemeester van Zoutleeuw. Dat was ook de afspraak die na de verkiezingen in 2012 gemaakt werd: partijgenoot Jos Ceyssens zou de fakkel na vier jaar doorgeven aan Herbots, die dan zelf nog twee jaar van het burgemeesterschap zou kunnen proeven.

Minder dan een jaar voor de volgende verkiezingen, blikt Herbots intussen al tevreden terug op zijn tijd met de sjerp. “Ik ben erg trots op de doorstart van Storzo, de vzw die dertig jaar geleden opgestart werd en zich bezighoudt met onder meer scholing, tewerkstelling, opleiding, kinderopvang en dienstencheques”, klinkt het. “Zeven jaar geleden bevond die vzw zich nog in zwaar weer, met mogelijke gevolgen op het vlak van tewerkstelling. We hebben toen veel tijd geïnvesteerd, geluisterd, en gepraat met de vakbonden. Ik heb me echt in dat dossier vastgebeten. En met succes: vandaag is de vzw opnieuw rendabel en werken er negentig mensen.”

Kleinstedelijke allures

Herbots blikt intussen ook vooruit.
“Natuurlijk ben ik kandidaat om mezelf op te volgen als burgemeester - liefst voor de volledige zes jaar”, zegt hij. “Enkel op die manier kan ik samen met een sterke bestuursploeg zorgen voor de continuïteit die we nodig hebben voor de verdere ontwikkeling van Zoutleeuw. Onze stad ligt in een plattelandsregio, maar heeft toch kleinstedelijke allures, terwijl de dorpen wel elk hun eigen karakter hebben. Het is een uitdaging om die verscheidenheid te verbinden. De tijd van weegschaalpolitiek is wat mij betreft voorbij. Samenwonen betekent ook trots zijn op de rijkdom van de verschillende kernen, met verwondering kijken naar de diversiteit die de verschillende dorpen en het centrum ons bieden. En vanuit die verscheidenheid zoeken naar een samenhang, een stevige verankering, en verdere socio-economische ontwikkeling.”

(Bron: HLN.be - VDT)

• Verkiezingen