Schade aan kranen, kapotte koffiezetapparaten, verstopte aflopen… Inwoners van Zoutleeuw, Landen en Linter klagen al van voor de jaarwisseling over problemen met het drinkwater. Nu laat de Watergroep weten dat ze 17.000 klanten gaat compenseren.

De onthardingsinstallatie werd begin september 2017 voor renovatiewerken uitgeschakeld. De Watergroep dacht in november de klus te kunnen klaren, maar zal dat pas kunnen in de tweede helft van februari.

De korting van 25 euro is bedoeld als compensatie voor het gebrek aan juiste informatie en de hinder door een grotere kalkafzetting. Schadeclaims aan toestellen kunnen samen met foto’s en aankoopfacturen worden overgemaakt aan de dienst Schadebeheer.

Al vanaf december kregen de betrokken gemeentebesturen klachten binnen van inwoners over schade aan kranen, koffiezetapparaten, aflopen... en waren onder meer burgemeesters Marc Wijnants (CD&V) van Linter en Boudewijn Herbots (CD&V) van Zoutleeuw, publiek vragende partij voor een compensatieregeling. Ze reageerden vrijdag dan ook tevreden op de oplossing die er via overleg met De Watergroep gekomen is.

Bron: Het Nieuwsblad