Jubileumfeest Bedevaartsoord O.L.V. van de Ossenweg: 475 jaar kapel en 100 jaar kroning van het Mariabeeld.

Iedereen kent de legende van O.L.Vrouw van de Ossenweg. Een vrome boer ploegde door zijn akker en haalde een klein aarden beeldje naar boven, veegde het schoon en hing het in een kapelletje aan een lindeboom. We schrijven kort voor de bouw van de kapel het jaar des Heren 1538.

Sindsdien is de kapel uitgegroeid tot een geliefd bedevaartsoord dat van heinde en verre pelgrims aantrekt.

Dit jaar viert het bedevaartsoord een dubbel jubileum. Het is 475 jaar geleden dat de kapel werd gebouwd en precies honderd jaar geleden dat de toenmalige aartsbisschop van Mechelen een kroon zette op het wonderbare Mariabeeldje. Redenen genoeg om er een groot feest van te maken dus!

Op 6 & 7 SEPTEMBER, telkens om 19.30 UUR is er een groot Klank-lichtspel rond de legende van O.L.V. van de Ossenweg op het pleintje naast de kapel. De evocatie  brengt de legende van het wonderbaarlijke Mariabeeldje tot leven en toont de wordingsgeschiedenis van het bedevaartsoord doorheen de eeuwen aan de hand van verschillende taferelen ondersteund door dans en muziek.

Beide avonden worden biddend afgesloten door de kaarskensprocessie met het gekroonde beeld van O.L.Vrouw van de Ossenweg en het terugplaatsen van haar gekroonde beeld in de kapel met het avondgebed van de kerk: Salve Regina rond 22 uur.

Op het einde van beide avonden is er nog mogelijkheid om samen te genieten bij een verfrissende drank of een warme tas koffie in en rond het Kapellenhof.

TOEGANG GRATIS

Plaatsen moeten gereserveerd worden. Kaarten kunnen telefonisch besteld worden bij:

Andries Bronckaerts: 011 78 09 63

Toeristische dienst:

Historisch stadhuis

Grote Markt, 3440 Zoutleeuw

toerisme@zoutleeuw.be

Reservatie is noodzakelijk!

(150 plaatsen)

Een vrijblijvende gift is altijd van harte welkom, om de onkosten te dekken (bij de ingang).

Donderdag 15 augustus hoogfeest van

Maria-tenhemelopneming.

Plechtige openluchtviering achter de kapel om 10 uur.

Voorganger federatiepastoor J. Van Rompuy.

Aansluitend: gezellig ontmoetingsmoment

in het Kapellenhof.

Zondag 8 september 2013

GROTE JUBELVIERING

Feest van Mariageboorte

(Verjaardag van de wijding van de kapel).

Plechtige eucharistieviering in de kapel om 10 uur.

Voorganger aartsbisschop André Jozef Leonard.